Ambitne plany inwestycyjne Tatrzańskiego Parku Narodowego, w tym roku ma być wydanych ponad 27 milionów złotych. W planach oprócz modernizacji górskich szlaków czy prac budowlanych jest również zaplanowany remont drogi do Morskiego Oka. Chodzi o odcinek od Włosienicy do schroniska nad samym stawem . Ta część tej popularnej wśród turystów drogi nie była remontowana podczas generalnej modernizacji drogi, która objęła zabezpieczenie i stabilizację osuwisk oraz nową nakładkę finansową. TPN zdecydował też ostatecznie że nawierzchnią mimo kontrowersji będzie jak dotąd asfalt – to udogodnienie dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach.
Droga do Morskiego Oka doczeka się modernizacji
Ambitne plany inwestycyjne Tatrzańskiego Parku Narodowego, w tym roku ma być wydanych ponad 27 milionów złotych. W planach oprócz modernizacji górskich szlaków czy prac budowlanych jest również zaplanowany remont drogi do Morskiego Oka. Chodzi o odcinek od Włosienicy do schroniska nad samym stawem . Ta część tej popularnej wśród turystów drogi nie była remontowana podczas generalnej modernizacji drogi, która objęła zabezpieczenie i stabilizację osuwisk oraz nową nakładkę finansową. TPN zdecydował też ostatecznie że nawierzchnią mimo kontrowersji będzie jak dotąd asfalt – to udogodnienie dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach.
- Zakres prac zaplanowanych na ten rok naprawdę jest rozległy – mówi nam Szymon Ziobrowski dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego. – Jeśli chodzi o drogę do Morskiego Oka to tutaj prace obejmą odcinek od parkungu na Włosienicy do samego stawu. Długo zastanawialiśmy się jaka powinna tam być nawierzchnia. Ostatecznie zdecydowaliśmy się że będzie to nowa nakładka asfaltowa – chodzi nam przede wszystkim o osoby niepełnosprawne. W sezonie osób które poruszają się na wózkach drogą do Morskiego Oka jest naprawdę bardzo dużo – aby mogli pokonać i ten odcinek bez większych problemów zdecydowaliśmy się na nawierzchnię asfaltową a nie np. na mienie czy bruk. Szacujemy, że koszt zaplanowanych prac wyniesie nieco ponad 650 tysięcy złotych. Warto przypomnieć, że w roku 2008 za prawie 4 mln złotych udało się zabezpieczyć czynne osuwiska na drodze , w kolejnym roku położono na prawie 7 km odcinku drogi nową nakładkę asfaltową. Prace w tym roku będą więc uzupełnieniem tamtego, dużego remontu. Jednocześnie razem z wymianą nawierzchni na drodze do Morskiego Oka, park myśli jednocześnie o skanalizowaniu tej części drogi jako początek globalnego projektu podłączania tatrzańskich schronisk do kanalizacji. Tutaj też plan inwestycyjny zakłada skanalizowanie Brzezin, miejsca gdzie zaczyna się szlak na Halę Gąsienicową – za około 1 mln złotych, oraz za podobną kwotę budowę kanalizacji i wodociągu dla schroniska w dolinie Chochołowskiej. Ale to nie jedyne ważne inwestycje jakie park narodowy ma w planach. – Całkowitej modernizacji ulegnie trasa prowadząca przez jaskinię Mroźną – dodaje dyrektor Szymon Ziobrowski. Dotyczy to również dojścia do samej jaskini jak i potem zejścia. Szacuję, że remont szlaku wewnątrz jak i wymiana infrastruktury kosztować może ponad 1,4 mln złotych. Inne niezależne prace to remont szlaków dojściowych w rejonie Kasprowego Wierchu. Jest też sporo prac, które w dużej części będą finansowane przez fundusze Unii Europejskiej – tutaj chodzi generalnie o odcinki szlaków w Tatrach Wysokich.
Najwięcej jednak pochłonie budowa Centrum Edukacji Przyrodniczej w Kirach bo aż 14 mln złotych. Kolejne pieniądze trzeba będzie wydać na przygotowanie ekspozycji w projektowanym centrum. Tatrzański Park Narodowy chce też przygotować w tym roku ekspozycję dla osób odwiedzających budynek Wozowni w Kuźnicach. Łączny koszt wszystkich prac to ponad 27 mln złotych choć kwota nie powinna dziwić – TPN jest najbogatszym parkiem w Polsce.