Marka Tatrzańska – to lokalny certyfikat jakości, ustanowiony przez Starostwo Powiatowe w Zakopanem. Ma przyczynić się do gwarantowania najwyższej jakości usług i produktów oferowanych nabywcom, obronić ich przed podróbkami i tandetą, a także - co nie mniej ważne - podnosić prestiż i wizerunek nagrodzonych.
Konkurs MARKA TATRZAŃSKA ustanowiono Uchwałą Rady Powiatu Nr XX/151/08 18 września 2008.
Marka stanowi kluczowy element strategii produktu i ma istotny wpływ na atrakcyjność oferty, ułatwia jednocześnie jego właściwą identyfikację. Zabezpieczona marka chroni specyficzne elementy produktu przed imitacją. Symbolika marki niesie z sobą gwarancje związane z jakością oraz użytecznością produktu, przywiązując tym samym klientów do siebie.
Poprzez funkcjonowanie Marki Tatrzańskiej wprowadzona zostanie pełna identyfikacja produktów regionalnych i usług, inicjatyw oraz podmiotów gospodarczych, twórców ludowych, osób i instytucji działających w obszarze kultury regionalnej. Daje to gwarancję najwyższej jakości oferowanej nabywcom, podniesie prestiż i wpłynie na poprawę wizerunku regionu i jego mieszkańców.
Marka Tatrzańska to gwarancja podnoszenia jakości poprzez zdrową „konkurencję” oraz dodatkowa promocja regionu, usług i podmiotów, którym przyznano jej logo.
Certyfikat ten jest tożsamy z zachowaniem tradycji regionu poprzez odpowiedni poziom przekazu – muzyka, rękodzieło czy architektura góralska. Umożliwia czytelne określenie produktu; jego jakości, składu, związku z regionem i wpływie na odbiór regionu. Ważnym elementem wprowadzenia Marki Tatrzańskiej jest chęć wspierania inicjatyw gospodarczych oraz kulturalnych promujących region.
Dla posługujących się symbolem Marki Tatrzańskiej stanowi też wartość komercyjną umożliwiając przez to podniesienie ceny towaru lub usługi – markowe produkty nie należą do tanich. Istotnymi cechami są związek z terenem Powiatu Tatrzańskiego, identyfikacja z regionem i miejscem w jakim są wytwarzane. Mogą to być np. usługi, wyroby artystyczne, produkt żywnościowy, oferta turystyczna lub inne działanie zasługujące dzięki swojej unikalności na wyróżnienie logo Marki Tatrzańskiej.
Produkty, którym przyznany zostanie Certyfikat powinny być w ciągłej sprzedaży i ogólnie dostępne. Dla nabywcy z kolei produkt wyróżniony Marką Tatrzańską stanowi gwarancję właściwego wyboru podnosząc jego prestiż.
Logo Marka Tatrzańska można uzyskać w pięciu kategoriach:
przeznaczona jest dla artykułów spożywczych,
dla wyrobów i produktów rękodzielniczych,
dla bazy gastronomicznej, handlowej, noclegowej oraz usługowej,
dotyczy twórców i działaczy kultury,
dla przedsięwzięcia i imprezy kulturalne oraz ważne społecznie inicjatywy.
W skład kapituły przyznawania logo Marka Tatrzańska wchodzą następujące osoby:
Przewodniczący Kapituły - Edward Tybor - Przewodniczący Rady Powiatu Tatrzańskiego
Andrzej Jerzy Laszczyk - Członek Zarządu Powiatu Tatrzańskiego
Helena Buńda - p.o. Dyrektora Tatrzańskiej Agencji Rozwoju, Promocji i Kultury
Wojciech Gach - Prezes Zarządu ”Społem” Zakopane Sp. z o.o.
Maciej Krokowski - Radca Prawny Starostwa Powiatu Tatrzańskiego
Ryszard Sikora - Dziennikarz Polskiego Radia
Zofia Górska - Wiceprezes Tatrzańskiego Forum Gospodarczo-Turystycznego,
Protokolant Kapituły: Ewa Czamańska - Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury.
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Kazimierz Furczoń |
2. |
II |
Tadeusz Szostak - Berda |
3. |
III |
Sklep Spożywczo-Przemysłowy PODHALE |
4. |
Ośrodek Narciarski Kotelnica Białczańska |
|
5. |
IV |
Józef Pitoń |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Chleb Pasterski produkowany przez Piekarnię SZYMONEK |
2. |
II |
Regionalne Kożuchy, Serdaki i Czapki Fiokierki produkowaneprzez |
|
Agnieszka Górkiewicz- Galeria Autorska |
|
3. |
III |
Karczma Polany Siwy i Maśniak s.c
Polskie Koleje Linowe-Kolej na Kasprowy Wierch |
4. |
IV |
Władysław Trebunia Tutka |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Cukiernia „SAMANTA” – Torcik Hiszpański |
2. |
II |
Zofia Majerczyk - Owczarek |
3. |
Mieczysław Król – Łęgowski |
|
4. |
III |
Terma Bukowina Tatrzańska |
5. |
IV |
Ewelina Pęksa |
6. |
Wyróżnienie |
Podhalańska Grupa Działania |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Piekarnia Cukiernia Ekologiczna, Anna Piwowarczyk za chleb pytlowy |
2. |
II |
Henryk Trebunia Tutka- rzeźba w szkle |
3. |
III |
Stacja Narciarska Małe Ciche |
4. |
IV |
Ks. Władysław Marian Zarębczan |
5. |
V |
Góralski Karnawał w Bukowinie Tatrzańskiej |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Piekarnia „Dańca” za „chleb domowy” o wadze 5kg, wykonywany na zamówienie oraz „chleb domowy” o wadze 2,20kg, będący w ciągłej sprzedaży. |
2. |
II |
Jan Bieniek- za tradycyjne góralskie sanie i „kumoterki”. |
3. |
III |
Centrum Rekreacji i Wypoczynku „HAWRAŃ” Sp. z o.o w Jurgowie Ośrodek Narciarski- za społeczny wkład 240 udziałowców i umiejętności pozyskiwania funduszy europejskich. |
4. |
IV |
Krzysztof Trebunia - Tutka- za pracę społeczną , promowanie regionu i pracę z dziećmi i młodzieżą. |
5. |
V |
Impreza kulturalna „Przednówek w Polanach” |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Karczma Widokowa „SZYMKÓWKA” za „Pulpety jagnięce z sosem borowikowym w kosorze z oscypka.” |
2. |
II |
Andrzej Bukowski Palorz |
3. |
III |
„Bazar Polski” Za Przedsięwzięcie o charakterze kompleksowym, kulturalno-usługowym podkreślające szczególne zakończenie uhonorowania roku Władysława hr. Zamoyskiego |
4. |
IV |
Zespół „Regle” |
5. |
V |
V „Ogólnopodhalańskie wybory nośwarniyjsyj górolecki |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
FHU „U Bafii” Anita Bafia Nalewka Tatrzańska Litworówka z kwiatem czarnego bzu |
2. |
II |
Bronisława Obrochta – Kilimy regionalne |
3. |
III |
Terma Białka |
4. |
IV |
Zespół Regionalny „Zbójnicek” działający przy Związku Podhalan Oddział Ząb |
5. |
V |
5+ Szkoła Górska Dni Lawinowo - Ski tourowe |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Miód malinowy pochodzący z Rodzinnego Gospodarstwa Pasiecznego „Dolina Tatr” nagrodzony za wyjątkowy smak, konsystencję i kolor. Nominowany przez Rodzinne Gospodarstwo Pasieczne Jacek Sikoń. |
2. |
II |
Malarstwo na desce oraz rzeźba twórcy ludowego Andrzeja Ferenczaka promujące region powiatu tatrzańskiego na prestiżowych wystawach w kraju i za granicą. Nominowane przez Annę Firas, Prezesa Tatrzańskiego Centrum Gospodarczo Turystycznego |
3. |
III |
Szałasy pasterskie nominowane przez Jana Modrzewskiego Szymkówka Sp.z.o.o. za oryginalny projekt bazy noclegowej opartej na kopiach XIX – wiecznych szałasów pasterskich. |
4. |
IV |
Zofia Fortecka nominowana przez Mateusza Nędzę – Kubińca Sołtysa Sołectwa Kościelisko za całokształt twórczości artystycznej. |
5. |
V |
Impreza kulturalno – promocyjna „Poroniańskie Lato” nominowana przez Gminny Ośrodek Kultury za ochronę dziedzictwa kulturowego, umacnianie tożsamości regionalnej wśród najmłodszego pokolenia oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku regionu od ponad 40 lat. |
Lp. |
Kategoria |
Laureat |
1. |
I |
Chleb Gazdowski – F.P.H. „KARPIEL” s.c. Andrzej Karpiel, Jakub Karpiel |
2. |
I |
Nalewka Tatrzańska – Litworówka, F.H.U. „U BAFII ” Anita Bafia |
3. |
II |
Stanisław Łukaszczyk – Cibiorz – twórca ludowy wykonujący galanterię skórzaną |
4. |
II |
Andrzej Bukowski – twórca ludowy w dziedzinie metaloplastyki |
5. |
II |
Stanisław Mateja – usługi krawieckie, ze specjalnością regionalną |
6. |
II | Andrzej Stasik – za złóbcoki |
7. | III | „La Donna” Dariusz Rejowski - Usługa gastronomiczna świadczona w zabytkowym budynku Willa „Nowa” wybudowanym w stylu zakopiańskim, który został odrestaurowany i zmodernizowany w „Villę Toscana” |
8. | III | Stanisław Topór -Zakład Stolarski Topór – Usługi stolarskie – remontowo –budowlane |
9. | III | Edward Staszel - Usługi w zakresie stolarstwa artystycznego |
10. | III | „Gościniec Góralski Dwór” – Kościelisko |
11. | III | Stacja Narciarska SUCHE |